Etusivu :: Tiedotteet :: Peltomaan rakenne avaimena parempaan satoon
02.11.2016

Peltomaan rakenne avaimena parempaan satoon

Nyt on paras aika alkaa suunnitella tulevaa viljelykautta. Ilmoittaudu koulutuspäivään Lohjalle!

Maan kasvukuntoa kannattaa parantaa, jotta hyviä satoja saadaan vaihtelevissa sääoloissa. Nyt on paras aika alkaa suunnitella tulevaa viljelykautta.

Maatalouden tärkeimmät resurssit ovat viljelijän osaaminen ja peltomaan kasvukunto. Viljelymaa on monimutkainen järjestelmä, jonka kokonaisvaltainen hallinta vaatii viljelijältä uudenlaista osaamista sekä uusia työkaluja ja käytäntöjä. Peltomaan rakennetta voi parantaa, ja samalla sadot kasvavat ja vesistöjen tila kohenee.

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin Osaamista ja työkaluja resurssitehokkaaseen maan kasvukunnon hoitoon yhteistyöllä -hanke (OSMO) yhteistyökumppaneineen sekä Hiidenveden kunnostus -hanke järjestävät koulutuspäivän peltojen kasvukunnon parantamisesta Lohjalla 10.11.2016. ”Uutta, maanviljelijälle hyödyllistä tietoa maan rakenteen parantamisesta on olemassa. Nyt on tärkeää saada se maanviljelijöiden käyttöön”, kertoo Hiidenveden kunnostus -hankkeen koordinaattori Ekaterina Ikonen Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry:stä.

Koulutuksessa perehdytään erityisesti maan rakenteen tunnistamiseen ja tiivistymisen ehkäisyyn sekä ravinteiden varastointikyvyn ja tasapainoisten ravinnesuhteiden merkitykseen. Lisäksi syvennytään kalkituksen vaikutuksiin ja multavuuden lisäämiseen. Tavoitteena on saada hyviä satoja vaihtelevissa sääolosuhteissa.

”Koulutuspäiviä on järjestetty ympäri Suomen, ja ne ovat vetäneet mukaan jo lähes kaksi sataa viljelijää. Koulutuksia on pidetty tärkeitä aiheita esiin nostavina, kiinnostavina ja uusia näkökulmia avaavina. Toivotamme Länsi-Uudenmaan viljelijät lämpimästi tervetulleiksi Lohjan koulutuspäivään”, OSMO-hankkeen projektipäällikkö, projektipäällikkö Jukka Rajala tiivistää.

Maan rakenteen parantaminen on palkitsevaa

Maan kasvukunto riippuu fysikaalisista, kemiallisista ja biologisista ominaisuuksista, ja maa tuottaa hyvää satoa vain, jos kaikki osatekijät ovat kunnossa. Kasvukunnon parantaminen vaatiikin peltomaan heikkojen lenkkien tunnistamista ja pitkäjänteisyyttä ongelmien ratkaisemiseksi. ”On palkitsevaa nähdä, miten vuosien saatossa tiivistynyt peltomaa kuohkeutuu, mururakenne paranee ja vedenläpäisy tehostuu”, kertoo lohjalainen tutkija-viljelijä Tuomas Mattila, joka toimii yhtenä koulutuspäivän puhujista.

Maan rakenteen parantaminen on tärkeää myös vesistöjen kannalta. Hyväkuntoinen multava viljelymaa pidättää sadevesiä ja ravinteita, jolloin kiintoaine- ja ravinnekuormitus vesistöihin vähenevät.

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin Osaamista ja työkaluja resurssitehokkaaseen maan kasvukunnon hoitoon yhteistyöllä -hankkeessa (OSMO) kehitetään viljelijöiden osaamista peltojen kasvukunnon parantamisessa ja määrittämisessä. OSMO-hanketta rahoittaa Varsinais-Suomen ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014–2020 Vesiensuojelun ja ravinteiden kierrätyksen erillisrahoituksesta. Osarahoituksesta vastaavat yritykset, viljelijät ja säätiöt.

Hiidenveden kunnostuksen tavoitteena on kiintoaine- ja ravinnekuormituksen vähentäminen sekä järven virkistyskäytön edistäminen. Kunnostushanke on toiminut jo 20 vuotta, ja hankkeessa on maatalousneuvonnan lisäksi perustettu Hiidenveden valuma-alueelle yli 100 kosteikkoa. Hiidenveden kunnostus -hanketta rahoittavat Vihdin, Lohjan, Karkkilan ja Lopen kunnat sekä HSY, LUVY ry sekä Hiidenveden kalastusalue.

Maan rakenne ja ravinnetasapaino kasvukunnon avaimina - Koulutuspäivä maanviljelijöille

Aika: Torstai 10.11.2016, klo 9.00–16.00
Paikka: Valistustalo, Saukkolantie 636, Lohja
Kurssimaksu: 40 € (sisältää aamukahvin, lounaan ja iltapäiväkahvin)

Tutustu ohjelmaan: http://www.hiidenvesi.fi/

Ilmoittaudu viimeistään pe 4.11.2016 ma.7.11.2016: http://bit.ly/maan-kasvukunto-Lohja

Lisätietoja:
Ekaterina Ikonen/ Hiidenveden kunnostus -hanke: etunimi.sukunimi(at)vesiensuojelu.fi, puh 044 528 5026
Jukka Rajala/ OSMO-hanke: etunimi.sukunimi(at)helsinki.fi, puh. 044 303 2210

Koulutuspäivän järjestäjät:

Hiidenveden kunnostus -hanke / Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry sekä OSMO - Osaamista ja työkaluja resurssitehokkaaseen maan kasvukunnon hoitoon yhteistyöllä -hanke, jota toteuttavat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti, Elina- ja UusiRaha-hankkeet sekä BSAG ja Järki-hanke.

Lähettäjä
14.11.2016